Česká startupová scéna
Poslední dobou se snažím motat kolem českých startupů - ať už s cílem o nich vědět více nebo jim pomoct vyhnout se porodním bolestem a vzpřímit křivku návštěvnosti a úspěchu co nejdříve po spuštění. Stále dokola však narážím na mantinely, které jdou jen stěží posunout, protože se jejich myslitelé a tvůrci zatvrdli, že tak to bude nejlepší.
Není nic horšího, než když jsou slyšet protiargumenty jako "protože si to myslíme", "protože to víme", "protože to tak chceme" nebo "protože mu se to povedlo".
Ovšem, i když výše psané přebije jen máloco, existuje ještě větší hloupost: neříct o tom nikomu.
Pokud nemáte zkušenosti s projekty trošku většího ražení, nedlážděte si cestu neúspěchy. Zeptejte se kolegy, co to má za sebou, a pokud jej nemáte, vysondujte nějakého, ve kterém byste mohli nalézt důvěru, např. protože Pepa s ním mluvil a bylo to fajn.
Základní pravidlo je, že byste mu měli věřit (třeba díky obecnému povědomí, twitter řekne mnohé).
Pokud si necháte poradit, může to být právě ta drobnost dělící vás od neúspěchu. Osobně jsem slyšel už pěknou řádku bláznivých nápadů bez šance na úspěch (ať už finanční nebo přínosný), bez možnosti monetizace, s konkurencí na každém rohu, nejasným biz plánem či nesmyslnými čísly v oblasti výdajů. Pokud za někým přijdete již s hotovým, těžko něco vymyslíte, protože nebude čas, máte to vymyšlené a nechce se vám to předělat (a jste již sami sebou ujištěni, že to prostě fungovat bude). Dobré je kolaborovat již od úplného začátku - myšlenky. Mnohdy si ušetříte stovky nebo tisíce hodin strávených nad hloupostmi.
Nechte si poradit, konzultujte, probírejte, mluvte o tom, shánějte tipy, jak to ještě zlepšit, zjistěte, jaké cesty prostě nefungují. Ne ke všemu jsou třeba peníze a vězte, že ne vždy potřebujete pár stovek tisíc na rozjezd. Nesnažte se být hned globální, zkuste získat echo na domácím trhu a díky nabytým zkušenostem pak expandovat. Nesnažte se do toho dát mišmaš všeho, buďte specifičtí, jasní a přímí. Snažte se dělat dobré jméno již při samotné tvorbě projektu, nabrat fanoušky, zájemce, spolupracovníky, potenciální klienty. Nebojte se dát o sobě vědět!
Pro mentory a lidi, kteří sem tam pomáhají startupům - buďte hodní, upřímní a tolerantní. Nekritizujte každou konkurenci, na kterou narazíte - budete za hnidopicha.
A pro lidi, kteří jim nepomáhají: začněte.
Publikováno 07. 03. 2011 04:04, 5835× přečteno
Komentáře /1/
Daniel Will napsal:
Svatá pravda!